Załączniki do postu:
{files}

 

PRZEDMIOTOWY  SYSTEM  OCENIANIA  Z  RELIGII

ZESPOLE SZKÓŁ  IM. KS. PRAŁATA STANISŁAWA  SUDOŁA

W DZIKOWCU

 

 

            Przedmiotowy system oceniania z religii sporzÄ…dzono na podstawie nastÄ™pujÄ…cych dokumentów: RozporzÄ…dzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 19.04.1999 r.; Art. 22 ust. 2 pkt. 4;  ustawa z dn. 07.09.1991 r. O systemie oÅ›wiaty; Podstawa programowa w zakresie edukacji religijnej; Program nauczania religii; PodrÄ™cznik metodyczny; PodrÄ™cznik Ucznia; WewnÄ…trzszkolny System Oceniania  ZespoÅ‚u SzkóÅ‚ w Dzikowcu z dn. 07. 10. 2004r.

StopieÅ„ z religii dotyczy tylko czÄ…stki procesu i osiÄ…gnięć katechezy. WyjÄ…tkowy charakter katechezy domaga siÄ™ pewnych odmiennych - w porównaniu z przedmiotami szkolnymi - sposobów dziaÅ‚ania. Ta odmienność domaga siÄ™ też odmiennoÅ›ci w ocenianiu [Ta odmienność jest gwarantowana prawnie - RozporzÄ…dzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i sÅ‚uchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkoÅ‚ach publicznych (Dz.U. z 10 maja 1999r. Nr 41 poz. 413) w paragrafie 1 pkt. 5 stwierdza: Zasady oceniania z religii (etyki) regulujÄ… odrÄ™bne przepisy].

Nie ma ocen opisowych z religii. Na stopień szkolny z katechezy nie mogą mieć decydującego wpływu praktyki religijne.( por.: Polskie Dyrektorium Katechetyczne ).

 

I.                  Strategia oceniania:

     

                Podstawowym celem poniższego systemu jest:
-  pomoc uczniowi w zdobywaniu wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci wynikajÄ…cych z programu nauczania,
-  ustalenie kategorii celów i odpowiadajÄ…cych im poziomów wymagaÅ„,
-  wspieranie ucznia przez rozpoznawanie odpowiedniego poziomu wymagaÅ„ oraz wskazanie     możliwoÅ›ci opanowania kolejnego, wyższego poziomu.

 

II.               Wymiar  oceny:   

OCENA  może  posiadać  charakter:

 

Dydaktyczny

lub

Społeczno - wychowawczy

Wynika z programów nauczania, mierzona przede wszystkim testami kompetencji.

 

Określa postawy i cechy osobowościowe ucznia, jego funkcjonowanie w grupie, emocjonalne zaangażowanie wynikające np. z trudności rodzinnych.

 

              Te dwie oceny powinny być oddzielone np. w odniesieniu do odpowiedzi wynikajÄ…cej z wÅ‚asnej inicjatywy ucznia, ocenie podlegać powinien nie sam fakt przejawienia aktywnoÅ›ci, lecz rodzaj zaprezentowanych tÄ… drogÄ… umiejÄ™tnoÅ›ci.

 

III.           Uwagi  dotyczÄ…ce  ocen  w  katechezie:

 Na każdÄ… lekcjÄ™ należy nosić podrÄ™cznik, zeszyt ćwiczeÅ„ i zeszyt przedmiotowy!!!
1. Nauczyciel jest obowiązany do przestrzegania zasady jawności i sprawiedliwości w wystawianiu ocen. .
2. JedynÄ… postawÄ… do wystawiania oceny Å›ródrocznej i koÅ„cowej sÄ… kontrole uczniów prowadzone systematycznie.

3. Sprawdziany pisemne przeprowadza siÄ™ po  bloku tematycznym, majÄ… one być zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem (wpis informujÄ…cy do dziennika) i podaniem zakresu materiaÅ‚u, poprzedzone lekcjÄ… powtórzeniowÄ….
2. Przed rozpoczęciem sprawdzianu uczniowie muszą znać jego punktację, zgodnie z nn. procentowymi kryteriami punktacji:
0-30% ocena ndst;
31-49% ocena dop
50-74% ocena dst
75-89% ocena db
90-95% ocena bdb

96-100% ocean cel
3. Nauczyciel ocenia sprawdzian najdalej do 2 tygodni.
4. UczeÅ„, który nie pisaÅ‚ sprawdzianu i uczeÅ„, który otrzymaÅ‚ ze sprawdzianu ocenÄ™ niedostatecznÄ…, ma obowiÄ…zek zaliczenia materiaÅ‚u w ciÄ…gu 1 tygodnia w toku zajęć szkolnych w formie ustalonej przez nauczyciela.
5. Poprawiona ocena niedostateczna nie może być skreślona, przy czym nauczyciel może uznać ocenę poprawioną za ostateczną.
6. Dopuszczalny jest krótki sprawdzian pisemny z bieżącego materiaÅ‚u (2-3 lekcje), sprawdzian taki nie musi być zapowiadany.
7. Najważniejsze oceny to noty z prac pisemnych -testów osiÄ…gnięć, sprawdzianów nauczycielskich oraz odpowiedzi ustnych, zdobywanych w czasie kontroli pracy indywidualnej i grupowej.
8. Każda zadana praca powinna być przez nauczyciela sprawdzona, choć nie musi być oceniona.
9. Oceny za zeszyt, zeszyt ćwiczeń, inne formy aktywności ucznia, są ocenami wspomagającymi.
10. Wymagane sÄ…  zadania pisemne jako praca domowa (w zeszycie ćwiczeÅ„ i - lub zeszycie przedmiotowym).

11. UczeÅ„ ma prawo zgÅ‚osić 2 razy w semestrze – na poczÄ…tku lekcji - nieprzygotowanie siÄ™ do lekcji ( w tym brak pracy domowej ). Po wykorzystaniu limitu otrzymuje uwagÄ™ negatywnÄ…, w ostatecznoÅ›ci  ocenÄ™ niedostatecznÄ….

12. UczeÅ„ ma prawo zgÅ‚osić 2 razy w semestrze  – na poczÄ…tku lekcji – brak  zeszytu ćwiczeÅ„ lub zeszytu przedmiotowego. Po wykorzystaniu limitu otrzymuje  uwagÄ™ negatywnÄ…,  Podczas lekcji wymagany jest jeden podrÄ™cznik do religii na Å‚awce.

13. UczeÅ„ ma prawo  do poprawienia wypowiedzi ustnej przygotowanej tydzieÅ„ od lekcji, na której uzyskaÅ‚ zÅ‚Ä… ocenÄ™.

14. Po dÅ‚uższej  nieobecnoÅ›ci w szkole ( tydzieÅ„ i wiÄ™cej ), uczeÅ„ ma prawo nie być oceniany przez dwie kolejne lekcje.

 

 

IV.           Obszary  aktywnoÅ›ci:

 

czyli elementy wchodzące w skład oceniania:

·       ilość i jakość prezentowanych wiadomoÅ›ci;

·        zainteresowanie przedmiotem;

·       stosunek do przedmiotu; pilność i systematyczność;

·        umiejÄ™tność zastosowania poznanych wiadomoÅ›ci w życiu;

·       postawa

 

  V.    Formy   aktywnoÅ›ci i czÄ™stotliwość ich oceniania:

1. Kartkówka – 2 – 3 razy w semestrze

2. Odpowiedzi ustne – na bieżąco

3. Zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeÅ„ – 1 raz w semestrze

4. Praca domowa – na bieżąco w skali 1 – 6

5. Aktywność na lekcji

6. Inne formy aktywności, np. udział w konkursach religijnych, wykonywanie pomocy dydaktycznych, udział w zajęciach pozalekcyjnych.

7. Przygotowanie do lekcji.

8. Prace dÅ‚ugoterminowe – 1- 2 razy w  roku szkolnym.

9. Przynoszenie podrÄ™cznika, zeszytów – na bieżąco: brak podrÄ™cznika/zeszytów”.”, brak zadania „bz”. Przekroczenie limitu oznacza uwagÄ™ negatywnÄ… z zachowania , w ostatecznoÅ›ci  ocenÄ™ niedostatecznÄ….

 

 

VI.    Wymagania edukacyjne  na poszczególne stopnie:

 

Wymagania ponadprogramowe- ocenacelujÄ…ca: uczeÅ„ speÅ‚nia wymagania w zakresie oceny bardzo dobrej, wykazuje siÄ™ wiadomoÅ›ciami wykraczajÄ…cymi poza program religii wÅ‚asnego poziomu edukacji, angażuje siÄ™ w prace pozalekcyjne: gazetki, pomoce dydaktyczne, przedstawienia, uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej, twórczo uczestniczy w życiu parafii np.: należy do grupy ministrantów, lektorów, itp.; jego pilność, systematyczność, zainteresowanie przedmiotem nie budzi żadnych zastrzeżeÅ„, poznane prawdy stosuje w życiu, posiada inne osiÄ…gniÄ™cia indywidualne promujÄ…ce ocenÄ™ celujÄ…cÄ….

 

Wymagania dopeÅ‚niajÄ…ce – ocena bardzo dobra: uczeÅ„ speÅ‚nia wymagania w zakresie oceny dobrej, opanowaÅ‚ peÅ‚ny zakres wiedzy, postaw i umiejÄ™tnoÅ›ci okreÅ›lony poziomem nauczania religii, posiada peÅ‚nÄ… znajomość pacierza, wzorowo prowadzi zeszyt( + zeszyt ćwiczeÅ„) i odrabia prace domowe, aktywnie uczestniczy w religii, jego postÄ™powanie nie budzi zastrzeżeÅ„, jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem, chÄ™tnie i systematycznie uczestniczy w życiu parafii,

odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego, stara się być świadkiem wyznawanej wiary, posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące ocenę bardzo dobrą.

 

Wymagania rozszerzajÄ…ce – ocena dobra: uczeÅ„ speÅ‚nia wymagania w zakresie oceny

dostatecznej, opanowaÅ‚ wiedzÄ™  religijnÄ… w swoim zakresie edukacyjnym na poziomie dobrym, wykazuje siÄ™ dobrÄ… znajomoÅ›ciÄ…  pacierza, posiada wszystkie notatki i prace domowe, podczas lekcji posiada okreÅ›lone pomoce: podrÄ™cznik, zeszyt ćwiczeÅ„, zeszyt przedmiotowy i inne, systematycznie uczestniczy w zajÄ™ciach religii, jest zainteresowany przedmiotem, wÅ‚Ä…cza siÄ™ w dynamikÄ™ i przeżycia roku liturgicznego, wykazuje siÄ™ dobra umiejÄ™tnoÅ›ciÄ… zastosowania zdobytych wiadomoÅ›ci, postawa ucznia nie budzi wÄ…tpliwoÅ›ci, stara siÄ™ być aktywny na lekcji, posiada inne osiÄ…gniÄ™cia indywidualne promujÄ…ce ocenÄ™ dobrÄ….

 

Wymagania podstawowe – ocena dostateczna: uczeÅ„ speÅ‚nia wymagania w zakresie oceny dopuszczajÄ…cej, opanowaÅ‚ Å‚atwe, caÅ‚kowicie niezbÄ™dne wiadomoÅ›ci, postawy i umiejÄ™tnoÅ›ci, wykazuje siÄ™ dostatecznÄ… znajomoÅ›ciÄ… pacierza, posiada sporadyczne braki notatek i prac domowych, prezentuje przeciÄ™tnÄ… pilność i zainteresowanie przedmiotem, stara siÄ™ uczestniczyć w życiu parafii,  inne możliwoÅ›ci indywidualne wskazujÄ…ce ocenÄ™ dostatecznÄ….

 

Wymagania konieczne – a).ocena dopuszczajÄ…ca: uczeÅ„ opanowaÅ‚ podstawowe pojÄ™cia religijne, prezentuje maÅ‚o zadowalajÄ…cy poziom postaw i umiejÄ™tnoÅ›ci, prowadzi zeszyt + zeszyt ćwiczeÅ„, ma problemy ze znajomoÅ›ciÄ… pacierza, ma poprawny stosunek do religii, uczestnictwo w celebracjach roku liturgicznego budzi zastrzeżenia, inne możliwoÅ›ci indywidualne wskazujÄ…ce ocenÄ™ dopuszczajÄ…cÄ…; b). ocena niedostateczna: uczeÅ„ nie opanowaÅ‚ podstawowych pojęć religijnych, nie wykazuje siÄ™ znajomoÅ›ciÄ… pacierza, nie posiada zeszytu, z. ćwiczeÅ„, podrÄ™cznika lub dość czÄ™sto nie przynosi ich na lekcjÄ™, lekceważy przedmiot, nieodpowiednio zachowuje siÄ™ na lekcji, ma lekceważący stosunek do wartoÅ›ci religijnych, nie przejawia religijnego wymiary wÅ‚asnego życia, opuszcza lekcjÄ™, inne uwarunkowania indywidualne wskazujÄ… na ocenÄ™ niedostatecznÄ….

 

            Wymagania edukacyjne  na poszczególne stopnie uczniowie poznajÄ… na pierwszej lekcji nowego roku szkolnego. Wklejone do zeszytu przedmiotowego  podpisujÄ… rodzice / opiekunowie prawni ucznia, jako potwierdzenie zapoznania siÄ™ z  obowiÄ…zujÄ…cymi kryteriami oceniania. SzczegóÅ‚owe wymagania na poszczególne stopnie nauczyciel podaje na zakoÅ„czenie każdego rozdziaÅ‚u, przed powtórzeniem i testem sprawdzajÄ…cym.

Opracowanie:

ks. Proboszcz  Józef KonefaÅ‚                                         

Anastazja Antosz                                                          


Wstawił: Anastazja Antosz, 2012-10-07 21:58