PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII W ZESPOLE SZKÓÅ IM. KS. PRAÅATA STANISÅAWA SUDOÅA W DZIKOWCU
Przedmiotowy system oceniania z religii sporzÄ…dzono na podstawie nastÄ™pujÄ…cych dokumentów: RozporzÄ…dzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 19.04.1999 r.; Art. 22 ust. 2 pkt. 4; ustawa z dn. 07.09.1991 r. O systemie oÅ›wiaty; Podstawa programowa w zakresie edukacji religijnej; Program nauczania religii; PodrÄ™cznik metodyczny; PodrÄ™cznik Ucznia; WewnÄ…trzszkolny System Oceniania ZespoÅ‚u SzkóÅ‚ w Dzikowcu z dn. 07. 10. 2004r. StopieÅ„ z religii dotyczy tylko czÄ…stki procesu i osiÄ…gnięć katechezy. WyjÄ…tkowy charakter katechezy domaga siÄ™ pewnych odmiennych - w porównaniu z przedmiotami szkolnymi - sposobów dziaÅ‚ania. Ta odmienność domaga siÄ™ też odmiennoÅ›ci w ocenianiu [Ta odmienność jest gwarantowana prawnie - RozporzÄ…dzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i sÅ‚uchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkoÅ‚ach publicznych (Dz.U. z 10 maja 1999r. Nr 41 poz. 413) w paragrafie 1 pkt. 5 stwierdza: Zasady oceniania z religii (etyki) regulujÄ… odrÄ™bne przepisy]. Nie ma ocen opisowych z religii. Na stopieÅ„ szkolny z katechezy nie mogÄ… mieć decydujÄ…cego wpÅ‚ywu praktyki religijne.( por.: Polskie Dyrektorium Katechetyczne ).
I. Strategia oceniania:
Podstawowym celem poniższego systemu jest:
II. Wymiar oceny: OCENA może posiadać charakter:
Te dwie oceny powinny być oddzielone np. w odniesieniu do odpowiedzi wynikającej z własnej inicjatywy ucznia, ocenie podlegać powinien nie sam fakt przejawienia aktywności, lecz rodzaj zaprezentowanych tą drogą umiejętności.
III. Uwagi dotyczÄ…ce ocen w katechezie:
Na każdą lekcję należy nosić podręcznik, zeszyt ćwiczeń i zeszyt przedmiotowy!!!
3. Sprawdziany pisemne przeprowadza siÄ™ po bloku tematycznym, majÄ… one być zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem (wpis informujÄ…cy do dziennika) i podaniem zakresu materiaÅ‚u, poprzedzone lekcjÄ… powtórzeniowÄ….
96-100% ocean cel 11. UczeÅ„ ma prawo zgÅ‚osić 2 razy w semestrze – na poczÄ…tku lekcji - nieprzygotowanie siÄ™ do lekcji ( w tym brak pracy domowej ). Po wykorzystaniu limitu otrzymuje uwagÄ™ negatywnÄ…, w ostatecznoÅ›ci ocenÄ™ niedostatecznÄ…. 12. UczeÅ„ ma prawo zgÅ‚osić 2 razy w semestrze – na poczÄ…tku lekcji – brak zeszytu ćwiczeÅ„ lub zeszytu przedmiotowego. Po wykorzystaniu limitu otrzymuje uwagÄ™ negatywnÄ…, Podczas lekcji wymagany jest jeden podrÄ™cznik do religii na Å‚awce. 13. UczeÅ„ ma prawo do poprawienia wypowiedzi ustnej przygotowanej tydzieÅ„ od lekcji, na której uzyskaÅ‚ zÅ‚Ä… ocenÄ™. 14. Po dÅ‚uższej nieobecnoÅ›ci w szkole ( tydzieÅ„ i wiÄ™cej ), uczeÅ„ ma prawo nie być oceniany przez dwie kolejne lekcje.
IV. Obszary aktywności:
czyli elementy wchodzÄ…ce w skÅ‚ad oceniania: · ilość i jakość prezentowanych wiadomoÅ›ci; · zainteresowanie przedmiotem; · stosunek do przedmiotu; pilność i systematyczność; · umiejÄ™tność zastosowania poznanych wiadomoÅ›ci w życiu; · postawa
V. Formy aktywnoÅ›ci i czÄ™stotliwość ich oceniania: 1. Kartkówka – 2 – 3 razy w semestrze 2. Odpowiedzi ustne – na bieżąco 3. Zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeÅ„ – 1 raz w semestrze 4. Praca domowa – na bieżąco w skali 1 – 6 5. Aktywność na lekcji 6. Inne formy aktywnoÅ›ci, np. udziaÅ‚ w konkursach religijnych, wykonywanie pomocy dydaktycznych, udziaÅ‚ w zajÄ™ciach pozalekcyjnych. 7. Przygotowanie do lekcji. 8. Prace dÅ‚ugoterminowe – 1- 2 razy w roku szkolnym. 9. Przynoszenie podrÄ™cznika, zeszytów – na bieżąco: brak podrÄ™cznika/zeszytów”.”, brak zadania „bz”. Przekroczenie limitu oznacza uwagÄ™ negatywnÄ… z zachowania , w ostatecznoÅ›ci ocenÄ™ niedostatecznÄ….
VI. Wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie:
Wymagania ponadprogramowe- ocenacelujÄ…ca: uczeÅ„ speÅ‚nia wymagania w zakresie oceny bardzo dobrej, wykazuje siÄ™ wiadomoÅ›ciami wykraczajÄ…cymi poza program religii wÅ‚asnego poziomu edukacji, angażuje siÄ™ w prace pozalekcyjne: gazetki, pomoce dydaktyczne, przedstawienia, uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej, twórczo uczestniczy w życiu parafii np.: należy do grupy ministrantów, lektorów, itp.; jego pilność, systematyczność, zainteresowanie przedmiotem nie budzi żadnych zastrzeżeÅ„, poznane prawdy stosuje w życiu, posiada inne osiÄ…gniÄ™cia indywidualne promujÄ…ce ocenÄ™ celujÄ…cÄ….
Wymagania dopeÅ‚niajÄ…ce – ocena bardzo dobra: uczeÅ„ speÅ‚nia wymagania w zakresie oceny dobrej, opanowaÅ‚ peÅ‚ny zakres wiedzy, postaw i umiejÄ™tnoÅ›ci okreÅ›lony poziomem nauczania religii, posiada peÅ‚nÄ… znajomość pacierza, wzorowo prowadzi zeszyt( + zeszyt ćwiczeÅ„) i odrabia prace domowe, aktywnie uczestniczy w religii, jego postÄ™powanie nie budzi zastrzeżeÅ„, jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem, chÄ™tnie i systematycznie uczestniczy w życiu parafii, odpowiedzialnie wÅ‚Ä…cza siÄ™ w dynamikÄ™ i przeżycia roku liturgicznego, stara siÄ™ być Å›wiadkiem wyznawanej wiary, posiada inne osiÄ…gniÄ™cia indywidualne promujÄ…ce ocenÄ™ bardzo dobrÄ….
Wymagania rozszerzajÄ…ce – ocena dobra: uczeÅ„ speÅ‚nia wymagania w zakresie oceny dostatecznej, opanowaÅ‚ wiedzÄ™ religijnÄ… w swoim zakresie edukacyjnym na poziomie dobrym, wykazuje siÄ™ dobrÄ… znajomoÅ›ciÄ… pacierza, posiada wszystkie notatki i prace domowe, podczas lekcji posiada okreÅ›lone pomoce: podrÄ™cznik, zeszyt ćwiczeÅ„, zeszyt przedmiotowy i inne, systematycznie uczestniczy w zajÄ™ciach religii, jest zainteresowany przedmiotem, wÅ‚Ä…cza siÄ™ w dynamikÄ™ i przeżycia roku liturgicznego, wykazuje siÄ™ dobra umiejÄ™tnoÅ›ciÄ… zastosowania zdobytych wiadomoÅ›ci, postawa ucznia nie budzi wÄ…tpliwoÅ›ci, stara siÄ™ być aktywny na lekcji, posiada inne osiÄ…gniÄ™cia indywidualne promujÄ…ce ocenÄ™ dobrÄ….
Wymagania podstawowe – ocena dostateczna: uczeÅ„ speÅ‚nia wymagania w zakresie oceny dopuszczajÄ…cej, opanowaÅ‚ Å‚atwe, caÅ‚kowicie niezbÄ™dne wiadomoÅ›ci, postawy i umiejÄ™tnoÅ›ci, wykazuje siÄ™ dostatecznÄ… znajomoÅ›ciÄ… pacierza, posiada sporadyczne braki notatek i prac domowych, prezentuje przeciÄ™tnÄ… pilność i zainteresowanie przedmiotem, stara siÄ™ uczestniczyć w życiu parafii, inne możliwoÅ›ci indywidualne wskazujÄ…ce ocenÄ™ dostatecznÄ….
Wymagania konieczne – a).ocena dopuszczajÄ…ca: uczeÅ„ opanowaÅ‚ podstawowe pojÄ™cia religijne, prezentuje maÅ‚o zadowalajÄ…cy poziom postaw i umiejÄ™tnoÅ›ci, prowadzi zeszyt + zeszyt ćwiczeÅ„, ma problemy ze znajomoÅ›ciÄ… pacierza, ma poprawny stosunek do religii, uczestnictwo w celebracjach roku liturgicznego budzi zastrzeżenia, inne możliwoÅ›ci indywidualne wskazujÄ…ce ocenÄ™ dopuszczajÄ…cÄ…; b). ocena niedostateczna: uczeÅ„ nie opanowaÅ‚ podstawowych pojęć religijnych, nie wykazuje siÄ™ znajomoÅ›ciÄ… pacierza, nie posiada zeszytu, z. ćwiczeÅ„, podrÄ™cznika lub dość czÄ™sto nie przynosi ich na lekcjÄ™, lekceważy przedmiot, nieodpowiednio zachowuje siÄ™ na lekcji, ma lekceważący stosunek do wartoÅ›ci religijnych, nie przejawia religijnego wymiary wÅ‚asnego życia, opuszcza lekcjÄ™, inne uwarunkowania indywidualne wskazujÄ… na ocenÄ™ niedostatecznÄ….
Wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie uczniowie poznajÄ… na pierwszej lekcji nowego roku szkolnego. Wklejone do zeszytu przedmiotowego podpisujÄ… rodzice / opiekunowie prawni ucznia, jako potwierdzenie zapoznania siÄ™ z obowiÄ…zujÄ…cymi kryteriami oceniania. SzczegóÅ‚owe wymagania na poszczególne stopnie nauczyciel podaje na zakoÅ„czenie każdego rozdziaÅ‚u, przed powtórzeniem i testem sprawdzajÄ…cym. Opracowanie: ks. Proboszcz Józef KonefaÅ‚ Anastazja Antosz Wstawił: Anastazja Antosz, 2012-10-07 21:58 |
||||||