Załączniki do postu:
{files}

 

PSO chemia

Cele ogólne oceniania:

  • rozpoznanie przez nauczyciela poziomu i postÄ™pów w opanowaniu przez ucznia wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci w stosunku do wymagaÅ„ programowych,
  • poinformowanie ucznia o poziomie jego osiÄ…gnięć edukacyjnych z chemii i postÄ™pachtym zakresie,
  • pomoc uczniowi w samodzielnym ksztaÅ‚ceniu chemicznym,
  • motywowanie ucznia do dalszej pracy,
  • przekazanie rodzicom lub opiekunom informacji o postÄ™pach dziecka,
  • dostarczenie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywnoÅ›ci jego nauczania, prawidÅ‚owoÅ›ci doboru metod i technik pracy z uczniem.

 

Przedmiotem oceniania sÄ…:

  • wiadomoÅ›ci,
  • umiejÄ™tnoÅ›ci,
  • aktywność ucznia na lekcji.

 

Formy aktywności ucznia podlegające ocenie i ich częstotliwość:

a)      wypowiedzi ustne (przynajmniej raz w semestrze przy 1 godzinie chemii) np.: swobodna wypowiedź na okreÅ›lony temat, charakteryzowanie reakcji chemicznych, umiejÄ™tność pisania i uzgadniania równaÅ„ reakcji chemicznych itp.; przy odpowiedzi ustnej obowiÄ…zuje znajomość materiaÅ‚u z trzech ostatnich lekcji; w przypadku lekcji powtórzeniowych z caÅ‚ego dziaÅ‚u;

b)      testy pisemne:

- kartkówki obejmujÄ…ce materiaÅ‚ z trzech ostatnich lekcji (nie muszÄ… być wczeÅ›niej zapowiedziane, ale mogÄ…);

- sprawdziany podsumowujÄ…ce poszczególne dziaÅ‚y (po każdym dziale jest sprawdzian; sprawdzian jest zapowiadany co najmniej tydzieÅ„ wczeÅ›niej);

- sprawdziany okresowe (semestralne lub caÅ‚oroczne) w formie badania wyników nauczania;

c)      wkÅ‚ad pracy w przyswojenie wiedzy na lekcji bieżącej; krótkie wypowiedzi na lekcji, praca w grupie, prowadzenie obserwacji, wykonywanie doÅ›wiadczeÅ„; podlega ocenie na bieżąco w postaci „+” i „-”;

d)      umiejÄ™tnoÅ›ci doskonalone w domu (praca domowa); na bieżąco; w zależnoÅ›ci od stopnia trudnoÅ›ci za pomocÄ… „+” i „-” lub ocen w skali 1-6;

e)      zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeÅ„; sprawdzamy raz w semestrze biorÄ…c pod uwagÄ™ staranność, systematyczność, kompletność notatek;  

f)        prace dodatkowe (samodzielne opracowania oparte na innych źródÅ‚ach niż podrÄ™cznik, plansze, prace projektowe, udziaÅ‚ w konkursach chemicznych, prezentacje);

g)      postawa ucznia wobec przedmiotu.

 

Kryteria oceniania:

1.      Każdy uczeÅ„ jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwoÅ›ci.

2.      Oceny czÄ…stkowe wyrażane sÄ… cyfrowo w skali 1-6.

3.      Ocena klasyfikacyjna wyrażana jest sÅ‚ownie wg skali: celujÄ…cy, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczajÄ…cy, niedostateczny.

4.      W przypadku wypowiedzi pisemnych przyjmuje siÄ™ skalÄ™ punktowÄ… przeliczanÄ… na oceny cyfrowe wg kryteriów:

100% - 97% - ocena celujÄ…ca

96% - 90 ocena bardzo dobra

89% - 75% - ocena dobra

74% - 51% - ocena dostateczna

50% - 31% - ocena dopuszczajÄ…ca

30 % -  0% - ocena niedostateczna

5.      Podczas odpowiedzi ustnych zwraca siÄ™ uwagÄ™ na:

  • znajomość i stosowanie pojęć i jÄ™zyka chemicznego,
  • prowadzenie prostych rozumowaÅ„ chemicznych,

1.      Nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie dwóch tygodni.

2.      Sprawdziany, z których uczeÅ„ uzyskaÅ‚ cenÄ™ niedostatecznÄ… lub dopuszczajÄ…cÄ… ma prawo poprawić w ciÄ…gu dwóch tygodni od ich napisania po raz pierwszy. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje siÄ™ ocenÄ™ poprawionÄ…. UczeÅ„ nieobecny na sprawdzianie ma obowiÄ…zek napisania sprawdzianu lub zaliczenia go odpowiedziÄ… ustnÄ… w ciÄ…gu tygodnia od daty powrotu do szkoÅ‚y.

3.      Kartkówki nie podlegajÄ… poprawie.

4.      Aktywność na lekcji oraz Å‚atwiejsze prace domowe nagradzane sÄ… za pomocÄ… „+” i „-”. Za 5 zgromadzonych „+” uczeÅ„ otrzymuje ocenÄ™ bardzo dobrÄ…. Za 5 zgromadzonych „-” uczeÅ„ otrzymuje ocenÄ™ niedostatecznÄ…. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: czÄ™ste zgÅ‚aszanie siÄ™ na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiÄ…zywanie zadaÅ„ dodatkowych w czasie lekcji, aktywnÄ… pracÄ™ w grupach.

5.      UczeÅ„ ma prawo do zgÅ‚oszenia przed lekcjÄ…, bez żadnych konsekwencji nie przygotowania do lekcji (z wyjÄ…tkiem zaplanowanych sprawdzianów i lekcji powtórzeniowych).

- jeden raz w ciÄ…gu semestru przy 1 godzinie chemii tygodniowo;

- dwa razy w ciÄ…gu semestru przy 2 godzinach chemii tygodniowo.

6.      W przypadku, gdy uczeÅ„ zgÅ‚osi chęć uzupeÅ‚nienia braków z przedmiotu, nauczyciel chÄ™tnie udzieli pomocy.

7.      Klasyfikacji semestralnej i koÅ„coworocznej dokonuje siÄ™ na podstawie ocen czÄ…stkowych, przy czym wiÄ™ksze znaczenie majÄ… oceny ze sprawdzianów, w drugiej kolejnoÅ›ci sÄ… odpowiedzi ustne i kartkówki. Inne oceny majÄ… charakter wspomagajÄ…cy.

8.      Zasady odwoÅ‚ywania siÄ™ od wystawionej oceny semestralnej/koÅ„cowej okreÅ›la WSO.

 

Sposoby informowania o ocenach uczniów i rodziców:

- Na pierwszej godzinie lekcyjnej zapoznajemy uczniów z PSO i wymaganiami programowymi z chemii na poszczególne oceny w danej klasie.

- PSO i wymagania programowe na poszczególne oceny  sÄ… wywieszone w klasie.

- Oceny czÄ…stkowe sÄ… jawne, oparte o opracowane kryteria.

- O zagrożeniu ocenÄ… niedostatecznÄ… nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców oraz wychowawcÄ™ klasy na miesiÄ…c przed klasyfikacjÄ….

 

Ewaluacja PSO:

Pod koniec roku szkolnego nauczyciel wspólnie z uczniami dokona analizy funkcjonowania przedmiotowego systemu oceniania na lekcjach chemii. Ewentualne zmiany w PSO bÄ™dÄ… obowiÄ…zywaÅ‚y od nastÄ™pnego roku szkolnego.

 

PSO biologia

Cele ogólne oceniania:

  • rozpoznawanie przez nauczyciela poziomu i postÄ™pów w opanowaniu przez ucznia wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci w stosunku do wymagaÅ„ programowych,
  • poinformowanie ucznia o poziomie jego osiÄ…gnięć edukacyjnych z biologii i postÄ™pach w tym zakresie,
  • pomoc uczniowi w samodzielnym ksztaÅ‚ceniu biologicznym,
  • motywowanie ucznia do dalszej pracy,
  • przekazanie rodzicom lub opiekunom informacji o postÄ™pach dziecka,
  • dostarczenie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywnoÅ›ci jego nauczania, prawidÅ‚owoÅ›ci doboru metod i technik pracy z uczniem.

 

Przedmiotem oceniania sÄ…:

  • wiadomoÅ›ci,
  • umiejÄ™tnoÅ›ci,
  • postawa ucznia i jego aktywność.

 

Formy aktywności podlegające ocenie:

a)      dÅ‚uższe wypowiedzi ustne (przynajmniej raz w semestrze przy jednej godzinie biologii tygodniowo) np.: swobodna wypowiedź na okreÅ›lony temat, charakteryzowanie procesów biologicznych, umiejÄ™tność wnioskowania przyczynowo-skutkowego itp.; przy odpowiedzi ustnej obowiÄ…zuje znajomość materiaÅ‚u z trzech ostatnich lekcji, w przypadku lekcji powtórzeniowych z caÅ‚ego dziaÅ‚u;

b)      testy pisemne:

- kartkówki obejmujÄ…ce materiaÅ‚ z trzech ostatnich lekcji (nie muszÄ… być wczeÅ›niej zapowiedziane, ale mogÄ…);

- sprawdziany podsumowujÄ…ce poszczególne dziaÅ‚y (po każdym dziale jest sprawdzian; sprawdzian jest zapowiadany co najmniej tydzieÅ„ wczeÅ›niej);

- sprawdziany okresowe (semestralne lub caÅ‚oroczne) w formie badania wyników nauczania;

c)      wkÅ‚ad pracy w przyswojenie wiedzy na lekcji bieżącej; krótkie wypowiedzi na lekcji, praca w grupie, prowadzenie obserwacji, wykonywanie doÅ›wiadczeÅ„; podlega ocenie na bieżąco w postaci „+” i „-”

d)      umiejÄ™tnoÅ›ci doskonalone w domu (praca domowa); na bieżąco; w zależnoÅ›ci od stopnia trudnoÅ›ci za pomocÄ… „+” i „-” lub ocen w skali 1-6;

e)      zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeÅ„– sprawdzamy jeden raz w semestrze biorÄ…c pod uwagÄ™ staranność, systematyczność, kompletność notatek;

f)        prace dodatkowe; samodzielne opracowania oparte na innych źródÅ‚ach niż podrÄ™cznik, plansze, rysunki, okazy wzbogacajÄ…ce zbiory, prace projektowe, udziaÅ‚ w konkursach biologicznych;

g)      postawa ucznia wobec przedmiotu.

 

Kryteria oceniania:

1.      Każdy uczeÅ„ jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwoÅ›ci.

2.      Oceny czÄ…stkowe wyrażane sÄ… cyfrowo w skali 1-6.

3.      Ocena klasyfikacyjna wyrażana jest sÅ‚ownie wg skali: celujÄ…cy, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczajÄ…cy, niedostateczny.

4.      W przypadku testów pisemnych przyjmuje siÄ™ skalÄ™ punktowÄ… przeliczanÄ… na oceny cyfrowe wg kryteriów:

100% - 97% - ocena celujÄ…ca

96% - 90 ocena bardzo dobra

89% - 75% - ocena dobra

74% - 51% - ocena dostateczna

50% - 31% - ocena dopuszczajÄ…ca

30 % -  0% - ocena niedostateczna

5.      Podczas odpowiedzi ustnych zwraca siÄ™ uwagÄ™ na:

  • znajomość i umiejÄ™tność stosowania pojęć biologicznych,
  • opisywanie i wyjaÅ›nianie faktów, zwiÄ…zków, relacji i zależnoÅ›ci, w szczególnoÅ›ci przyczynowo skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych,
  • wykorzystywanie zintegrowanej wiedzy biologicznej do rozwiÄ…zywania problemów,

1.      Nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie dwóch tygodni.

2.      Sprawdziany, z których uczeÅ„ uzyskaÅ‚ cenÄ™ niedostatecznÄ… lub dopuszczajÄ…cÄ… ma prawo poprawić w ciÄ…gu dwóch tygodni od ich napisania po raz pierwszy. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje siÄ™ ocenÄ™ poprawionÄ…. UczeÅ„ nieobecny na sprawdzianie ma obowiÄ…zek napisania sprawdzianu lub zaliczenia odpowiedziÄ… ustnÄ… w ciÄ…gu tygodnia od daty powrotu do szkoÅ‚y.

3.      Kartkówki nie podlegajÄ… poprawie.

4.      Aktywność na lekcji oraz Å‚atwiejsze prace domowe nagradzane sÄ… za pomocÄ… „+” lub w przypadku ich braku „-”. Za 5 zgromadzonych „+” uczeÅ„ otrzymuje ocenÄ™ bardzo dobrÄ…. Za 5 zgromadzonych „-” uczeÅ„ otrzymuje ocenÄ™ niedostatecznÄ…. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: czÄ™ste zgÅ‚aszanie siÄ™ na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiÄ…zywanie zadaÅ„ dodatkowych w czasie lekcji, aktywnÄ… pracÄ™ w grupach.

5.      UczeÅ„ ma prawo do zgÅ‚oszenia przed lekcjÄ…, bez żadnych konsekwencji nie przygotowania do lekcji (z wyjÄ…tkiem zaplanowanych sprawdzianów i lekcji powtórzeniowych).

- jeden raz w ciÄ…gu semestru przy 1 godzinie biologii tygodniowo;

- dwa razy w ciÄ…gu semestru przy 2 godzinach biologii tygodniowo.

6.      Klasyfikacji semestralnej i koÅ„coworocznej dokonuje siÄ™ na podstawie ocen czÄ…stkowych, przy czym wiÄ™ksze znaczenie majÄ… oceny ze sprawdzianów, w drugiej kolejnoÅ›ci sÄ… odpowiedzi ustne i kartkówki. Inne oceny majÄ… charakter wspomagajÄ…cy.

7.      Zasady odwoÅ‚ywania siÄ™ od oceny semestralnej /rocznej okreÅ›la WSO.

 

Sposoby informowania o ocenach uczniów i rodziców:

- Na pierwszej godzinie lekcyjnej zapoznajemy uczniów z PSO i wymaganiami programowymi z biologii na poszczególne oceny w danej klasie.

- PSO i wymagania programowe na poszczególne oceny sÄ… wywieszone w klasie.

- Oceny czÄ…stkowe sÄ… jawne, oparte o opracowane kryteria.

- O zagrożeniu ocenÄ… niedostatecznÄ… nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców oraz wychowawcÄ™ klasy na miesiÄ…c przed klasyfikacjÄ….

 

Ewaluacja PSO:

Pod koniec roku szkolnego nauczyciel wspólnie z uczniami dokona analizy funkcjonowania przedmiotowego systemu oceniania na lekcjach biologii. Ewentualne zmiany w PSO bÄ™dÄ… obowiÄ…zywaÅ‚y od nastÄ™pnego roku szkolnego.


Wstawił: Dorota Chorzępa, 2012-10-07 22:00