PSO chemiaCele ogólne oceniania:
Przedmiotem oceniania sÄ…:
Formy aktywnoÅ›ci ucznia podlegajÄ…ce ocenie i ich czÄ™stotliwość: a) wypowiedzi ustne (przynajmniej raz w semestrze przy 1 godzinie chemii) np.: swobodna wypowiedź na okreÅ›lony temat, charakteryzowanie reakcji chemicznych, umiejÄ™tność pisania i uzgadniania równaÅ„ reakcji chemicznych itp.; przy odpowiedzi ustnej obowiÄ…zuje znajomość materiaÅ‚u z trzech ostatnich lekcji; w przypadku lekcji powtórzeniowych z caÅ‚ego dziaÅ‚u; b) testy pisemne: - kartkówki obejmujÄ…ce materiaÅ‚ z trzech ostatnich lekcji (nie muszÄ… być wczeÅ›niej zapowiedziane, ale mogÄ…); - sprawdziany podsumowujÄ…ce poszczególne dziaÅ‚y (po każdym dziale jest sprawdzian; sprawdzian jest zapowiadany co najmniej tydzieÅ„ wczeÅ›niej); - sprawdziany okresowe (semestralne lub caÅ‚oroczne) w formie badania wyników nauczania; c) wkÅ‚ad pracy w przyswojenie wiedzy na lekcji bieżącej; krótkie wypowiedzi na lekcji, praca w grupie, prowadzenie obserwacji, wykonywanie doÅ›wiadczeÅ„; podlega ocenie na bieżąco w postaci „+” i „-”; d) umiejÄ™tnoÅ›ci doskonalone w domu (praca domowa); na bieżąco; w zależnoÅ›ci od stopnia trudnoÅ›ci za pomocÄ… „+” i „-” lub ocen w skali 1-6; e) zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeÅ„; sprawdzamy raz w semestrze biorÄ…c pod uwagÄ™ staranność, systematyczność, kompletność notatek; f) prace dodatkowe (samodzielne opracowania oparte na innych źródÅ‚ach niż podrÄ™cznik, plansze, prace projektowe, udziaÅ‚ w konkursach chemicznych, prezentacje); g) postawa ucznia wobec przedmiotu.
Kryteria oceniania: 1. Każdy uczeÅ„ jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwoÅ›ci. 2. Oceny czÄ…stkowe wyrażane sÄ… cyfrowo w skali 1-6. 3. Ocena klasyfikacyjna wyrażana jest sÅ‚ownie wg skali: celujÄ…cy, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczajÄ…cy, niedostateczny. 4. W przypadku wypowiedzi pisemnych przyjmuje siÄ™ skalÄ™ punktowÄ… przeliczanÄ… na oceny cyfrowe wg kryteriów: 100% - 97% - ocena celujÄ…ca 96% - 90 ocena bardzo dobra 89% - 75% - ocena dobra 74% - 51% - ocena dostateczna 50% - 31% - ocena dopuszczajÄ…ca 30 % - 0% - ocena niedostateczna 5. Podczas odpowiedzi ustnych zwraca siÄ™ uwagÄ™ na:
1. Nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie dwóch tygodni. 2. Sprawdziany, z których uczeÅ„ uzyskaÅ‚ cenÄ™ niedostatecznÄ… lub dopuszczajÄ…cÄ… ma prawo poprawić w ciÄ…gu dwóch tygodni od ich napisania po raz pierwszy. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje siÄ™ ocenÄ™ poprawionÄ…. UczeÅ„ nieobecny na sprawdzianie ma obowiÄ…zek napisania sprawdzianu lub zaliczenia go odpowiedziÄ… ustnÄ… w ciÄ…gu tygodnia od daty powrotu do szkoÅ‚y. 3. Kartkówki nie podlegajÄ… poprawie. 4. Aktywność na lekcji oraz Å‚atwiejsze prace domowe nagradzane sÄ… za pomocÄ… „+” i „-”. Za 5 zgromadzonych „+” uczeÅ„ otrzymuje ocenÄ™ bardzo dobrÄ…. Za 5 zgromadzonych „-” uczeÅ„ otrzymuje ocenÄ™ niedostatecznÄ…. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: czÄ™ste zgÅ‚aszanie siÄ™ na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiÄ…zywanie zadaÅ„ dodatkowych w czasie lekcji, aktywnÄ… pracÄ™ w grupach. 5. UczeÅ„ ma prawo do zgÅ‚oszenia przed lekcjÄ…, bez żadnych konsekwencji nie przygotowania do lekcji (z wyjÄ…tkiem zaplanowanych sprawdzianów i lekcji powtórzeniowych). - jeden raz w ciÄ…gu semestru przy 1 godzinie chemii tygodniowo; - dwa razy w ciÄ…gu semestru przy 2 godzinach chemii tygodniowo. 6. W przypadku, gdy uczeÅ„ zgÅ‚osi chęć uzupeÅ‚nienia braków z przedmiotu, nauczyciel chÄ™tnie udzieli pomocy. 7. Klasyfikacji semestralnej i koÅ„coworocznej dokonuje siÄ™ na podstawie ocen czÄ…stkowych, przy czym wiÄ™ksze znaczenie majÄ… oceny ze sprawdzianów, w drugiej kolejnoÅ›ci sÄ… odpowiedzi ustne i kartkówki. Inne oceny majÄ… charakter wspomagajÄ…cy. 8. Zasady odwoÅ‚ywania siÄ™ od wystawionej oceny semestralnej/koÅ„cowej okreÅ›la WSO.
Sposoby informowania o ocenach uczniów i rodziców: - Na pierwszej godzinie lekcyjnej zapoznajemy uczniów z PSO i wymaganiami programowymi z chemii na poszczególne oceny w danej klasie. - PSO i wymagania programowe na poszczególne oceny sÄ… wywieszone w klasie. - Oceny czÄ…stkowe sÄ… jawne, oparte o opracowane kryteria. - O zagrożeniu ocenÄ… niedostatecznÄ… nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców oraz wychowawcÄ™ klasy na miesiÄ…c przed klasyfikacjÄ….
Ewaluacja PSO: Pod koniec roku szkolnego nauczyciel wspólnie z uczniami dokona analizy funkcjonowania przedmiotowego systemu oceniania na lekcjach chemii. Ewentualne zmiany w PSO bÄ™dÄ… obowiÄ…zywaÅ‚y od nastÄ™pnego roku szkolnego.
PSO biologiaCele ogólne oceniania:
Przedmiotem oceniania sÄ…:
Formy aktywnoÅ›ci podlegajÄ…ce ocenie: a) dÅ‚uższe wypowiedzi ustne (przynajmniej raz w semestrze przy jednej godzinie biologii tygodniowo) np.: swobodna wypowiedź na okreÅ›lony temat, charakteryzowanie procesów biologicznych, umiejÄ™tność wnioskowania przyczynowo-skutkowego itp.; przy odpowiedzi ustnej obowiÄ…zuje znajomość materiaÅ‚u z trzech ostatnich lekcji, w przypadku lekcji powtórzeniowych z caÅ‚ego dziaÅ‚u; b) testy pisemne: - kartkówki obejmujÄ…ce materiaÅ‚ z trzech ostatnich lekcji (nie muszÄ… być wczeÅ›niej zapowiedziane, ale mogÄ…); - sprawdziany podsumowujÄ…ce poszczególne dziaÅ‚y (po każdym dziale jest sprawdzian; sprawdzian jest zapowiadany co najmniej tydzieÅ„ wczeÅ›niej); - sprawdziany okresowe (semestralne lub caÅ‚oroczne) w formie badania wyników nauczania; c) wkÅ‚ad pracy w przyswojenie wiedzy na lekcji bieżącej; krótkie wypowiedzi na lekcji, praca w grupie, prowadzenie obserwacji, wykonywanie doÅ›wiadczeÅ„; podlega ocenie na bieżąco w postaci „+” i „-” d) umiejÄ™tnoÅ›ci doskonalone w domu (praca domowa); na bieżąco; w zależnoÅ›ci od stopnia trudnoÅ›ci za pomocÄ… „+” i „-” lub ocen w skali 1-6; e) zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeÅ„– sprawdzamy jeden raz w semestrze biorÄ…c pod uwagÄ™ staranność, systematyczność, kompletność notatek; f) prace dodatkowe; samodzielne opracowania oparte na innych źródÅ‚ach niż podrÄ™cznik, plansze, rysunki, okazy wzbogacajÄ…ce zbiory, prace projektowe, udziaÅ‚ w konkursach biologicznych; g) postawa ucznia wobec przedmiotu.
Kryteria oceniania: 1. Każdy uczeÅ„ jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwoÅ›ci. 2. Oceny czÄ…stkowe wyrażane sÄ… cyfrowo w skali 1-6. 3. Ocena klasyfikacyjna wyrażana jest sÅ‚ownie wg skali: celujÄ…cy, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczajÄ…cy, niedostateczny. 4. W przypadku testów pisemnych przyjmuje siÄ™ skalÄ™ punktowÄ… przeliczanÄ… na oceny cyfrowe wg kryteriów: 100% - 97% - ocena celujÄ…ca 96% - 90 ocena bardzo dobra 89% - 75% - ocena dobra 74% - 51% - ocena dostateczna 50% - 31% - ocena dopuszczajÄ…ca 30 % - 0% - ocena niedostateczna 5. Podczas odpowiedzi ustnych zwraca siÄ™ uwagÄ™ na:
1. Nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie dwóch tygodni. 2. Sprawdziany, z których uczeÅ„ uzyskaÅ‚ cenÄ™ niedostatecznÄ… lub dopuszczajÄ…cÄ… ma prawo poprawić w ciÄ…gu dwóch tygodni od ich napisania po raz pierwszy. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje siÄ™ ocenÄ™ poprawionÄ…. UczeÅ„ nieobecny na sprawdzianie ma obowiÄ…zek napisania sprawdzianu lub zaliczenia odpowiedziÄ… ustnÄ… w ciÄ…gu tygodnia od daty powrotu do szkoÅ‚y. 3. Kartkówki nie podlegajÄ… poprawie. 4. Aktywność na lekcji oraz Å‚atwiejsze prace domowe nagradzane sÄ… za pomocÄ… „+” lub w przypadku ich braku „-”. Za 5 zgromadzonych „+” uczeÅ„ otrzymuje ocenÄ™ bardzo dobrÄ…. Za 5 zgromadzonych „-” uczeÅ„ otrzymuje ocenÄ™ niedostatecznÄ…. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: czÄ™ste zgÅ‚aszanie siÄ™ na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiÄ…zywanie zadaÅ„ dodatkowych w czasie lekcji, aktywnÄ… pracÄ™ w grupach. 5. UczeÅ„ ma prawo do zgÅ‚oszenia przed lekcjÄ…, bez żadnych konsekwencji nie przygotowania do lekcji (z wyjÄ…tkiem zaplanowanych sprawdzianów i lekcji powtórzeniowych). - jeden raz w ciÄ…gu semestru przy 1 godzinie biologii tygodniowo; - dwa razy w ciÄ…gu semestru przy 2 godzinach biologii tygodniowo. 6. Klasyfikacji semestralnej i koÅ„coworocznej dokonuje siÄ™ na podstawie ocen czÄ…stkowych, przy czym wiÄ™ksze znaczenie majÄ… oceny ze sprawdzianów, w drugiej kolejnoÅ›ci sÄ… odpowiedzi ustne i kartkówki. Inne oceny majÄ… charakter wspomagajÄ…cy. 7. Zasady odwoÅ‚ywania siÄ™ od oceny semestralnej /rocznej okreÅ›la WSO.
Sposoby informowania o ocenach uczniów i rodziców: - Na pierwszej godzinie lekcyjnej zapoznajemy uczniów z PSO i wymaganiami programowymi z biologii na poszczególne oceny w danej klasie. - PSO i wymagania programowe na poszczególne oceny sÄ… wywieszone w klasie. - Oceny czÄ…stkowe sÄ… jawne, oparte o opracowane kryteria. - O zagrożeniu ocenÄ… niedostatecznÄ… nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców oraz wychowawcÄ™ klasy na miesiÄ…c przed klasyfikacjÄ….
Ewaluacja PSO: Pod koniec roku szkolnego nauczyciel wspólnie z uczniami dokona analizy funkcjonowania przedmiotowego systemu oceniania na lekcjach biologii. Ewentualne zmiany w PSO bÄ™dÄ… obowiÄ…zywaÅ‚y od nastÄ™pnego roku szkolnego. Wstawił: Dorota Chorzępa, 2012-10-07 22:00 |