PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z PRZYRODY
NAUCZYCIEL PRZEDMIOTU: KRYSTYNA MROCZKA
Cele ogólne oceniania:
-
rozpoznanie przez nauczyciela poziomu i postÄ™pów w opanowaniu przez ucznia wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci w stosunku do wymagaÅ„ programowych,
-
poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych z i postępach w tym zakresie,
-
pomoc uczniowi w samodzielnym kształceniu,
-
motywowanie ucznia do efektywnej pracy,
-
przekazanie rodzicom lub opiekunom informacji o postępach dziecka,
-
dostarczenie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywności jego nauczania, prawidłowości doboru metod i technik pracy z uczniem.
Przedmiotem oceniania będą następujące obszary aktywności ucznia:
-
kształtowanie pojęć przyrodniczych oraz stopień ich opanowania,
-
poprawność rozumowania i formuÅ‚owania wniosków,
-
interpretacja zjawisk przyrodniczych i ich zwiÄ…zków przyczynowo-skutkowych,
-
prowadzenie obserwacji z jej dokumentacjÄ… w pracy indywidualnej i grupowej,
-
korzystanie z różnych źródeÅ‚ informacji i posÅ‚ugiwanie siÄ™ różnymi pomocami,
-
wkład pracy i aktywność ucznia na lekcji,
-
stosunek do przyrody
Formy aktywności ucznia podlegające ocenie i ich częstotliwość:
-
wypowiedzi ustne (przynajmniej raz w semestrze) np.: swobodna wypowiedź na okreÅ›lony temat, analiza i interpretacja obserwacji, pomiarów lub map.- przy odpowiedzi ustnej obowiÄ…zuje znajomość materiaÅ‚u z trzech ostatnich lekcji, w przypadku lekcji powtórzeniowych z caÅ‚ego dziaÅ‚u;
-
prace pisemne:
-
kartkówki obejmujÄ…ce materiaÅ‚ z trzech ostatnich lekcji (nie muszÄ… być wczeÅ›niej zapowiedziane, ale mogÄ…);
-
sprawdziany podsumowujÄ…ce poszczególne dziaÅ‚y (po każdym dziale jest sprawdzian; sprawdzian jest zapowiadany co najmniej tydzieÅ„ wczeÅ›niej);
-
sprawdziany okresowe (Å›ródroczne lub roczne) w formie badania wyników nauczania;
-
wkÅ‚ad pracy w przyswojenie wiedzy na lekcji: krótkie wypowiedzi na lekcji, praca w grupie, prowadzenie obserwacji, wykonywanie zleconych zadaÅ„ podlega ocenie na bieżąco od 1 do 6;
-
umiejętności doskonalone w domu (praca domowa); na bieżąco; w zależności od stopnia trudności za pomocą ocen w skali 1-6;
-
zeszyt ćwiczeń sprawdzany będzie minimum raz w semestrze biorąc pod uwagę staranność, systematyczność i kompletność notatek;
-
prace dodatkowe (samodzielne opracowania oparte na innych źródÅ‚ach niż podrÄ™cznik, plansze, prace projektowe, udziaÅ‚ w konkursach , prezentacje, zbiory);
-
postawa i obowiązkowość ucznia .
Kryteria oceniania:
1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
2. Oceny cząstkowe wyrażane są cyfrowo w skali 1-6.
3. Ocena klasyfikacyjna wyrażana jest słownie wg skali: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny.
4. W przypadku wypowiedzi pisemnych przyjmuje siÄ™ skalÄ™ punktowÄ… przeliczanÄ… na oceny cyfrowe wg kryteriów:
96% - 100% - ocena celujÄ…ca
90% - 95% - ocena bardzo dobra
75% - 89% - ocena dobra
50% -74% - ocena dostateczna
30% - 49% - ocena dopuszczajÄ…ca
0 % - 29% - ocena niedostateczna
Sprawdziany pisemne obejmujące większe partie materiału ( jeden lub dwa działy):
w kl. IV I semestr – 3 sprawdziany, II semestr – 3 sprawdziany
w kl. V I semestr – 3 sprawdziany, II semestr - 3 sprawdziany
w kl. VI I semestr – 3 sprawdziany, II semestr - 3 sprawdziany
5. Podczas odpowiedzi ustnych zwraca siÄ™ uwagÄ™ na:
-
znajomość i poprawne stosowanie pojęć,
-
prowadzenie prostych obliczeÅ„, rozumowaÅ„, wykazywanie zwiÄ…zków i zależnoÅ›ci.
6. Nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie jednego tygodnia.
7. Sprawdziany, z których uczeÅ„ uzyskaÅ‚ cenÄ™ niedostatecznÄ… lub dopuszczajÄ…cÄ… ma prawo poprawić w ciÄ…gu dwóch tygodni od ich napisania po raz pierwszy. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje siÄ™ ocenÄ™ poprawionÄ…. UczeÅ„ nieobecny na sprawdzianie ma obowiÄ…zek napisania sprawdzianu lub zaliczenia odpowiedziÄ… ustnÄ… w ciÄ…gu tygodnia od daty powrotu do szkoÅ‚y.
8. Kartkówki nie podlegajÄ… poprawie.
9. UczeÅ„ ma prawo do zgÅ‚oszenia przed lekcjÄ…, bez żadnych konsekwencji nieprzygotowania do lekcji (z wyjÄ…tkiem zaplanowanych sprawdzianów i lekcji powtórzeniowych) - 3 razy w ciÄ…gu semestru.
10. W przypadku, gdy uczeÅ„ zgÅ‚osi chęć uzupeÅ‚nienia braków z przedmiotu, nauczyciel chÄ™tnie udzieli pomocy w umówionym terminie i formie.
11. Klasyfikacji Å›ródrocznej i rocznej dokonuje siÄ™ na podstawie ocen czÄ…stkowych, przy czym wiÄ™ksze znaczenie majÄ… oceny ze sprawdzianów, w drugiej kolejnoÅ›ci sÄ… odpowiedzi ustne i kartkówki. Inne oceny majÄ… charakter wspomagajÄ…cy.
Wstawił: admin, 2012-10-07 22:04
|